ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Andrea Chiarvesio
Eric M. Lang
Rok vydání: 2023

Marvel United: Expoziční terapie pro arachnofóby

Autor: dirtyfighting | 6.5.2024 | 0

V dnešní recenzi se podíváme na Marvel United: Spider-Geddon, nejnovější přírůstek v sérii Marvel United postavené na známých superhrdinech Marvelu. Stejně jako předchozí hry ze série nám hru na český trh přinesla firma Blackfire. Série celkově nabízí přístupnou a akční kooperativní zábavu pro 1–4 hráče v téměř nekonečných variacích, protože všechny krabice série lze vzájemně kombinovat. Ne všechny však jsou samostatně hratelné, proto pokud do série vstupujete nově, máte tři možnosti – původní Marvel United obsahující Avengery, mutantské Marvel United: X-Men a zde recenzovaný Marvel United: Spider-Geddon, který vás vezme do světa pavoučí havěti.

Recenze je pojatá z pohledu někoho, kdo do světa Marvel United zavítal prvně a zajímalo by ho, jestli je Spider-Geddon dobrou vstupní branou. Vy ostatní, kdo už sérii znáte a máte ji rádi, stejně velice dobře víte, že si to koupíte, ať napíšu cokoliv. Nebojte se přiznat si, že možnosti kombinovat další hrdiny s dalšími padouchy neodoláte. A to je v pořádku. Namaste.

Rozehraná hra
Pro mnohé známý pohled...

V předchozích dílech jste viděli…

Herní princip Marvel United (dále MU) je veskrze jednoduchý – každý hráč si vybere jednoho hrdinu, namixujete si herní plochu z různých známých lokací a vyberete si jednoho záporáka, který se, řízen balíčkem pro něj specifických karet, pohybuje mezi jednotlivými lokacemi, páchá neplechu a občas vás propleskne. A vy děláte něco podobného – hraním karet se přesouváte, porážíte zločince a zachraňujete nevinné civilisty, maříte zloduchovy plány a ve finále chcete zloduchovo zdraví snížit na nulu

Ukázka záporáků
Desky padouchů popisují speciální pravidla, která jejich přítomnost do hry přinese.

Různí hrdinové mají na kartách stejné akční symboly, které ale bývají v různém poměru (někdo se víc hýbe, někdo bouchá, někdo zachraňuje), a k tomu pár speciálních schopností, které mu dodávají specifický charakter. Hra je rychlá, dynamická, jednoduchá na pochopení a vyžaduje i nějaké to taktické rozhodování o tom, na co se aktuálně potřebujete nejvíce zaměřit a co je největší hrozba. Celkově nic složitého, ale funguje to výborně a je to ověřený recept.

Příběhová linka
Ve svém tahu vždy můžete využít kromě symbolů na vlastní kartě také symboly z poslední karty zahrané spoluhráčem, takže si můžete s trochou plánování hezky nahrávat.

V dnešní epizodě…

Krabice je na svou velikost a cenu našlapaná obsahem – uvnitř najdete celkem 10 skvělých plastových figurek, které představují 8 hrdinů a 4 padouchy. Tato matematická rovnice dává smysl vzhledem k přítomnosti 2 anti-hrdinů - postav, za které můžete buďto hrát nebo se s nimi utkat. Množstvím postav se hra vyrovná MU: X-Men a je na tom o něco lépe než původní Marvel United, ve kterém ještě nebyl koncept anti-hrdinů přítomen (a proto se tam dočkáte jen 7 hrdinů a 3 padouchů).

Figurky záporáků
Padouši (Spot a Morlun) jsou červení, anti-hrdinové (Superior Spider-Man a Anti-Venom) jsou fialoví.

Oproti oběma základním sadám přináší Spider-Geddon navíc karty vybavení, které dále jednotlivé hrdiny od sebe odlišují, a velice úzce zaměřené téma superhrdinů s pavoučími schopnostmi. Nečekejte však nejslavnější jména, původní (Peter Parker) i druhý (Miles Morales) Spider-Man totiž měli svůj debut v rozšíření Enter The Spider-Verse. To neznamená, že by v krabici nebyli zajímaví hrdinové, ale pokud chcete aspoň některé postavy znát, tak se budete možná muset trochu dovzdělat (dobrým startem jsou peckovní animáky Spider-Man: Into the Spider-Verse a jeho druhý díl Spider-Man: Across the Spider-Verse). Pak už vám jména jako Spider-Punk, Spider-Man Noir nebo Peni Parker aspoň začnou něco říkat.

Figurky hrdinů
Pózy figurek jsou extrémně povedené a jejich malování je díky výrazným detailům opravdu radost.

Znalci MU ale vědí, že důležitější než hrdinové jsou ve skutečnosti záporáci, protože právě ti definují, jak bude daná partie hry probíhat, čemu se snažíte zabránit a jaká jsou speciální pravidla. Své síly prvně, dle doporučení v návodu, poměříte s Anti-Venomem, který dokáže negovat speciální schopnosti hrdinů a je imunní vůči znevýhodňujícím stavům jako je omráčení, a Spotem, který se jako kluzký hadí čaroděj pomocí portálů rychle přesouvá mezi lokacemi a stejně tak na vás z dálky střílí rakety. Pak na řadu přichází Superior Spider-Man, který si hraje na hrdinu a stejně jako vy zachraňuje civilisty a chytá zločince ve snaze dokázat, že je prostě lepší než vy, a Morlun, který vysává sílu poražených hrdinů a obklopuje se věrnou bandou silných poskoků. Jak vidno, tak ani záporáci nejsou z těch nejznámějších.

Sledovanost

A nyní hlavní otázka – měl by tohle být váš první krok do světa Marvel United? Sám mám univerzum Spider-Verse velice rád, a i tak jsem měl pocit, že na poměry základní hry je téma tohoto boxu přece jen příliš úzce profilované – dá se předpokládat, že známější Avengeři nebo X-Meni zaujmou širší publikum. Navíc si člověk aspoň občas chce zahrát za někoho, koho „náhodou nepokousal radioaktivní pavouk“. Mechanicky nad ostatní hrdiny podle mě docela vyčnívají Superior Spider-Man se svými Spider-Boty a Spider-Punk, ale tématicky je to prostě bída. I v mechanikách však najdete repetitivnost – hned 3 hrdinové v krabici mají jako jednu ze svých schopností nějakou variaci na pavoučí smysl chránící před nebezpečím a několik jich sdílí zaměření na větší pohyblivost skrze houpání se na pavučinách.

Scarlet Spider
Scarlet Spider je právě jedním z hrdinů, kterému trochu schází vlastní identita.

Obecně jsou pro mne karty vybavení velkým zklamáním – zaprvé jen polovina hrdinů v krabici má nějaké vybavení k dispozici, zbytek má smůlu. Zadruhé se mi úplně nezdá, že by třeba zrovna zmiňované pavoučí střely stály za hendikep, který na vás použití vybavení uvaluje (musíte se zbavit žolíkové karty umožňující ve vašem tahu dvě jakékoliv akce). Naopak Peni Parkerová, která ovládá pavoučího robota, působí bez svého vybavení v podobě baterií osekaně – na spoustě jejich běžných karet totiž je možnost utratit baterii za efekt navíc. Pokud baterie nemáte, tak přicházíte o zajímavou taktickou volbu. Vybavení tak působí, minimálně v této krabici, dost rozpačitě. Čistě pro lákadlo v podobě karet vybavení bych Spider-Geddonu před ostatními možnostmi přednost nedal

Karty vybavení
To, že 3 hrdinové mají zcela identickou kartu vybavení, diverzitě také moc nenahrává.

Podivná mi přijde také volba úvodního záporáka – v návodu doporučují začít hrou proti Anti-Venomovi, jehož hlavním rysem je to, že vás trestá za používání karet se speciálními schopnostmi a také vám je deaktivuje. Je sice hezké, že je hra proti němu díky absenci složitějších schopností pravidlově jednoduchá, ale taky je dost podivné designové rozhodnutí vás napoprvé postavit proti někomu, kdo blokuje veškeré zajímavé schopnosti, které váš hrdina má. A ještě ke všemu je imunní proti různým negativním efektům, takže například Spider-Man Noir, který několika kartami může na zloducha umístit žeton zacílení a později mu dát pořádnou pecku, se může jít klouzat. Po první hře jsme se k němu už ani jednou neměli chuť vrátit.

Naštěstí situaci zachraňují ostatní padouši – Spot se svými teleporty funguje relativně jednoduše, ale pobaví, protože není lehké ho chytit a jeho ostřelování, kterému se nelze vyhnout, dost bolí. Nejkreativnější hratelnost poskytuje Superior Spider-Man, který si ze hry dělá vlastní show. Jde o vlastně o závod v tom, kdo dříve splní úkoly, které běžně mají jen hráči – najednou si nemůžete se zachraňováním té milé babičky dávat načas, protože všude jsou rozlezlí Spider-Boti, kteří dělají vaši práci rychleji, lépe a za méně peněz! Morlun pak představuje dramatické finále, které se hraje více typickým způsobem, ale umožní vám vyzkoušet si v akci během jedné partie více hrdinů – pokud je totiž některý hrdina knokautován, Morlun pohltí jeho životní esenci a vy si prostě z krabice musíte vzít někoho jiného. Je to zábavné a stresující, ale je fajn už mít odehraných pár partií za více hrdinů, ať se nemusíte s postavou seznamovat za běhu.

První a poslední záporák
Váš (dle doporučení v návodu) první a poslední střet vedle sebe.

Shrnutí

Spider-Geddon je bezpochyby kvalitním rozšířením série Marvel United a pokud si ho pořídíte, s největší pravděpodobností toho nebudete litovat. Ale pokud bychom se na něj měli dívat jako na odrazový můstek ke zbytku Marvel United, pak se určité výhrady nabízejí, přičemž tou největší je velice úzké tematické zaměření na méně známé pavoučí hrdiny, které se ale negativně propisuje také do diverzity na úrovni hratelnosti. Druhou velkou výtkou pak je Anti-Venom jako první záporák, protože si snadno dokážu představit, že někoho prostě taková zkušenost odradí. Celkově se nemůžu zbavit pocitu, že by krabice lépe fungovala prostě jako rozšíření, protože by to znamenalo, že už doma něco máte a můžete si tak tenhle koncentrát trochu naředit do ještě stravitelnější podoby. Hru můžeme doporučit, ale pokud vás jiné startovní sady lákají více, pak se nebojte nim dát přednost před touto.

Rozehraná hra
Peni a její pavoučí mech prozatím zachraňují civilisty, ale Morlunův čas se rychle blíží.

Shrnutí hodnocení hry